Programa psicoeducativo para familiares de adolescentes con depresión

  1. María Rodríguez Diéguez 1
  2. Iasone Íñiguez de Heredia Marañón 2
  3. Larraitz Zubieta Alonso 3
  4. Francisco José Pérez Herrera 4
  1. 1 Enfermera especialista en salud mental
  2. 2 Enfermera especialista en salud mental. Hospital psiquiátrico de Álava. Osakidetza, País Vasco, España
  3. 3 Enfermera especialista en salud mental. Centro Uribarri. Instituto Foral de Asistencia Social (IFAS). Vizcaya, País Vasco, España
  4. 4 Diplomado en Magisterio (especialidad audición y lenguaje) y Licenciado en Psicopedagogía
Revista:
Presencia: Salud mental, investigación y humanidades

ISSN: 1885-0219

Año de publicación: 2010

Volumen: 6

Número: 12

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Presencia: Salud mental, investigación y humanidades

Resumen

Depression is a mental disorder that nowadays is increasing alarmingly all over the world and one of the most at risk populations are adolescents, according to the WHO. The empirical evidence shows how the attitudes and actions of families can influence the development of depression facilitating or interfering with the process in relation to its etiology, treatment and recovery. Therefore, we propose to supply the skills and tools to families of adolescents diagnosed with depression, which promote effective management of family therapeutic regimen, and through a nursing intervention, including individual family sessions, and group sessions. Once the program has finished, is proposed to realize a follow-up for a year to check the status of the family therapeutic regimen.

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