Estéticas relacionales e interfacesLa idea de la posproducción en la experiencia del habitar

  1. Rodríguez González, Araceli Edith 1
  1. 1 Universidad de Valparaíso
    info

    Universidad de Valparaíso

    Valparaíso, Chile

    ROR https://ror.org/00h9jrb69

Journal:
Revista Márgenes: Espacio, Arte y Sociedad

ISSN: 0719-4463 0718-4034

Year of publication: 2022

Issue Title: ANALÓGICO - DIGITAL: INTERFACES

Volume: 15

Issue: 22

Pages: 69-77

Type: Article

DOI: 10.22370/MARGENES.2022.15.22.3520 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Márgenes: Espacio, Arte y Sociedad

Sustainable development goals

Abstract

In the following paper we will develop an approach to put in reflection some questions that concern regarding the architectural dwell in the encounter with the concept of interface. It will advance through two views, focusing on the idea of experience and the sense of that experience in space.On the one hand, I would like us to stop at the interface, and analyze this idea as a component of the experience of an experiential aesthetic. On the other hand, that we open a critical discussion taking into consideration the contemporary implication of the concept of interface, which puts in view its relationship with the world of digitization or algorithmic abstraction. In other words: in the world´s construction from datification and circulation of information.Some further reflections will appear in a third moment, since the idea of interface allows us to open points of view for the creative processes in our time, a time that makes indisputable the rela-tion of the means in the conception of daily life. And so we can expand on a spectrum of relations on the idea of post production. Concept that Nicolás Bourriaud raised as the creative sign of the beginning of the century.

Bibliographic References

  • Ackerman, Diane ([1990] 1992) Una historia natural de los sentidos, Barcelona: Editorial Anagrama.
  • Bachelard, Gastón ([1942] 2016) El agua y los sueños. Ensayo sobre la imaginación de la materia, Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.
  • Berman, Marshall ([1988] 2013) Todo lo sólido se desvanece en el aire. La experiencia de la modernidad, México D.F.: Siglo XXI editores.
  • Bourriaud, Nicolás ([2004] 2014) Postproducción. La cultura como escenario: modos en que el arte reprograma el mundo contemporáneo, Buenos Aires: Adriana Hidalgo editora.
  • Chollet, Mona ([2016] 2017) En casa. Una odisea del espacio doméstico, Buenos Aires: Hekht Libros.
  • De Caters, Adélaïde (2007) El despertar de la materia. Aalto Eisenstein y Proust, Barcelona: Fundación Caja de Arquitectos.
  • Hockney, D., Gayford, M. ([2016] 2020) Una historia de las imágenes. De la caverna a la pantalla del ordenador, Madrid: Ediciones Siruela S.A.
  • Jameson, F., & Usanos, D. S. (2012) El postmodernismo revisado, Madrid: Abada.
  • Martuccelli, Danilo (2007) Cambio de rumbo, Santiago: LOM ediciones.
  • Nancy, Jean-Luc ([2006] 2017) 58 indicios sobre el cuerpo, extensión del alma, Adrogué: Ediciones La Cebra.
  • Saint Girons, Baldine (2013) El acto estético, Santiago: LOM Ediciones.
  • Sanfeliu, Isabel (2021) Hilos que tejen la RED, Barcelona: Editorial Biblioteca nueva, S.L.
  • Schultz, Margarita (2006) Filosofía y producciones digitales, Buenos Aires: Alfagrama S.R.L.
  • Steyerl, Hito ([2012] 2020) Los condenados de la pantalla, Buenos Aires: Caja Negra Editora.
  • Sztulwark, Diego (2019) La ofensiva sensible. Neoliberalismo, populismo y el reverso de lo político, Buenos Aires: Caja Negra Editora.