Impacto de la primera ola de Covid-19 en el estudiantado de cuarto curso de grado de enfermería de la Escuela Universitaria de Enfermería de Vitoria-Gasteiz

  1. Alaitz Yoldi Mitxelena
  2. Juani Argomániz Alútiz
  3. Milagros Fernández Córdoba
  4. Lorena Hernando Gorgojo
  5. Jesús Martín Bezos
  6. Leticia Ruiz de Azúa Velasco
  7. Verónica Tiscar González
Journal:
ENE Revista de Enfermería

ISSN: 1988-348X

Year of publication: 2023

Volume: 17

Issue: 1

Type: Article

More publications in: ENE Revista de Enfermería

Abstract

Abstract: Introduction: Covid-19 pandemic caused a serious health situation that induced the stopping of clinical practices in the Nursing degree. As an alternative, the 4thcourse students did in a Call Center, phone attention and sanitary advice for people affected with Covid-19 and were provided with a labour contract as Sanitary Aid. Objective: to know the experiences lived by the 4thcourse students of the University School of Nursing of Vitoria-Gasteiz in the Call Center during the first wave of Covid-19 pandemic. Methodology: a qualitative phenomenological study, with deep interviews until saturation. Results: three categories arose in the analysis: the assessment of the Sanitary Aid contract in a Call Center as an alternative, the identified in the student feelings and experience and the need of support on joining the labour force. Conclusions: Joining the Call center triggered different feelings in the students that affected their professional behavior and showed the evidence of psychological supporting a similar situation.

Bibliographic References

  • Quiroz Carrillo, CG,Pareja Cruz, A,Valencia Ayala, E,Enríquez Valencia, YP,De León Delgado, J,Aguilar Ramírez, P. (2020). Un nuevo coronavirus, una nueva enfermedad: COVID-19. Horiz. Med. 20.
  • Hernández-García, F,Góngora-Gómez, O. (2020). Rol del estudiante de ciencias médicas frente a la COVID-19: el ejemplo de Cuba. Educación Méd. 21. 281
  • (2020). Ministerio de la presidencia, relaciones con las cortes y memoria democrática Real Decreto 463/2020, de 14 de marzo, por el que se declara el estado de alarma para la gestión de la situación de crisis sanitaria ocasionada por el COVID-19. Boletín Oficial del Estado.
  • Meléndez Chávez, S. (2020). La importancia de la práctica en la formación de enfermería en tiempos de Covid-19: experiencias de alumnos. Dilemas contemp. educ. política valores. 8
  • (2020). Ministerio de sanidad Orden SND/232/2020, de 15 de marzo, por la que se adoptan medidas en materia de recursos humanos y medios para la gestión de la situación de crisis sanitaria ocasionada por el COVID-19. Boletín Oficial del Estado.
  • (2020). Departamento de Salud Orden de 6 de abril, de la Consejera de Salud por la que se adoptan medidas en aplicación de la orden SND/232/2020 en materia de recursos humanos y medios para la gestión de la situación de crisis sanitaria ocasionada por el Covid-19. Boletín Oficial del País Vasco.
  • Mera Navarrete, MJ,Mesa Cano, IC,Martinez Suarez, PC,Ramirez Coronel, AA. (2021). Impacto psicológico frente al COVID-19 en los internos de enfermería de prácticas pre-profesionales. Universidad, Ciencia y Tecnología. 25. 53
  • Braun, V,Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qual. Res. Psychol. 3. 77-101
  • Dubey, S,Biswas, P,Ghosh, R,Chatterjee, S,Dubey, MJ,Chatterjee, S. (2020). Psychosocial impact of COVID-19. Diabetes Metab Syndr. Elsevier. 14. 779
  • Canet-Velez, O,Roca-Llobet, J,Sanromá-Ortiz, M. (2021). Prácticum y práctica profesional en tiempos COVID, ¿qué hemos aprendido?. Rev Practicum. 6. 7-15
  • Wong Matos, J,Samillán Yncio, G,Huaman Lanazca, E,Limaylla Villanueva, AM. (2020). Impacto de la Covid-19 en la formación y práctica de valores del profesional de Enfermería. 7. 43-50
  • Bueno Ferrán, M,Barrientos-Trigo, S. (2021). Cuidar al que cuida: el impacto emocional de la epidemia de coronavirus en las enfermeras y otros profesionales de la salud. Enferm Clin. 31. 35
  • Bulechek, GM,Butcher, HK,Dochterman, J. (2018). Clasificación de Intervenciones de Enfermería(NIC). 7. Elsevier.
  • Fuster Guillen, DE. (2019). Investigación cualitativa: Método fenomenológico hermenéutico. Propós. represent. 7. 201
  • Tong, A,Sainsbury, P,Craig, J. (2007). Consolidated criteria for reporting qualitative research (COREQ): a 32 item checklist for interviews and focus groups. Int J Qual Heal C. 19. 349
  • (2015). CT Services and System Development and Division of Epidemiology and Global Health (2015) OpenCode 4. Umeå University. Umeå.
  • (2016). Parlamento Europeo Reglamento (UE) 2016/679 del Parlamento Europeo y del Consejo, de 27 de abril de 2016, relativo a la protección de las personas físicas en lo que respecta al tratamiento de datos personales y a la libre circulación de estos datos. Diario Oficial de la Unión Europea.
  • (2018). Jefatura del Estado Ley Orgánica 3/2018, de 5 de diciembre, de Protección de Datos Personales y garantía de los derechos digitales. Boletín Oficial del Estado.
  • (1999). Jefatura del Estado Ley Orgánica 15/1999, de 13 de diciembre, de Protección de Datos de Carácter Personal. Boletín Oficial del Estado.
  • Muvdi Muvdi, Y,Malvaceda Frías, E,Barreto Vásquez, M,Madero Zambrano, K,Mendoza Sánchez, X,Bohórquez Moreno, C. (2021). Estrés percibido en estudiantes de enfermería durante el confinamiento obligatorio por Covid-19. Rev Cuid. 12.
  • Dios Duarte, MJ,Varela Montero, I,Braschi Diaferia, L,Sánchez Muñoz, E. (2017). Estrés en estudiantes de Enfermería. Educ Med Super. 31. 110
  • Lozano-Díaz, A,Fernández-Prados, JS,Figueredo Canosa, V,Martínez Martínez, AM. (2020). Impactos del confinamiento por el COVID-19 entre universitarios: Satisfacción Vital, Resiliencia y Capital Social Online. Int. J. Sociol. Educ. 79-104
  • Brooks, SK,Webster, RK,Smith, LE,Woodland, L,Wessely, S,Greenberg, N,Rubin, GJ. (2020). The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. Lancet. 395. 912
  • Pappas, G,Kiriaze, IJ,Giannakis, P,Falagas, ME. (2009). Psychosocial consequences of infectious diseases. Clin Microbiol Infect. 15. 743
  • Jacobo-Galicia, G,Máynez Guaderrama, AI,Cavazos-Arroyo, J. (2021). Miedo al Covid, agotamiento y cinismo: su efecto en la intención de abandono universitario. Eur. J. Psychol. Educ. 14. 1-18
  • Rodríguez Cahill, C. (2020). Cinco retos psicológicos de la crisis del COVID-19. JONNPR. 5. 583