Del libro blanco del título de grado en psicología al negocio de la desesperaciónAnálisis cuantitativo de los estudios de psicología en España durante la década 2005-2015

  1. Sergio Sánchez-Reales 4
  2. Javier Prado-Abril 1
  3. Felix Inchausti 1
  4. Xacobe Fernández-García
  5. Carlos J. Losada 2
  6. José Antonio Aldaz-Armendáriz 3
  1. 1 Servicio Navarro de Salud
  2. 2 Servizo Galego de Saúde
    info

    Servizo Galego de Saúde

    Coruna, España

  3. 3 Servicio Aragonés de Salud
  4. 4 Servicio Murciano de Salud
Journal:
Papeles del psicólogo

ISSN: 0214-7823 1886-1415

Year of publication: 2017

Volume: 38

Issue: 3

Pages: 185-194

Type: Article

More publications in: Papeles del psicólogo

Abstract

The process of convergence with the European Higher Education Area led to the publication of the White Paper on the qualification of the Degree in Psychology (ANECA, 2005) in which an extensive analysis was carried out of the situation of university studies in psychology in Spain and guidelines were produced to adapt the degree to the European requirements. Ten years later, the present paper aims to analyze the implementation rate of the guidelines included in the White Paper, as well as to develop prognostic models based on the trends observed using time series analyses. The results show a constant and progressive increase in the educational training offered, the number of new faculties, and other closely associated indicators related to this growth. Different explanations and reasons for these results are discussed. We also reflect on the detrimental impact on job security amongst psychologists, the high unemployment rates, and the negative consequences for a sustainable model of professional development.

Funding information

The data collection was carried out in January 2016. The information related to university variables was extracted from the corresponding annual databases of the National Institute of Statistics (2012), the Ministry of Education, Culture and Sport (2016a) and previous studies on this subject (Hernández Gordillo, 2003; Sardiña, 2014). The data referring to jobseekers comes from the Spanish Public Employment Service (SEPE, 2017), attached to the Ministry of Employment of the Government of Spain. This institution officially began to produce the series from September 2009.

Funders

Bibliographic References

  • Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación (2005). Libro Blanco del Título del Grado en Psicología. Recuperado el 15 de diciembre de 2016, desde http://www.aneca.es/var/media/150356/libroblanco_psi cologia_def.pdf
  • Almendros, C., Carrobles, J.A., Costa, M. Godoy, J.F., López, E., Olivares, J… Vallejo, M.A. (noviembre de 2016). Consideraciones sobre la propuesta de Itinerario secuenciado: Grado en Psicología + Master PGS + PIR. Seminario Interuniversitario para el Progreso de la Psicología y la Calidad de la Atención Psicológica. Facultad de Psicología de la Universidad Autónoma de Madrid. Recuperado el 11 de Marzo de 2017, desde http://www.infocop.es/pdf/ConsideracionesitinerarioSIPPC AP2017.pdf
  • Billah, B., King, M.L., Snyder, R.D., & Koehler, A.B. (2006). Exponential smoothing model selection for forecasting. International Journal of Forecasting, 22(2), 239–247.
  • Box, G.E.P., Jenkins, G.M., & Reinsel, G.C. (2008). Time series analysis: forecasting and control, (4ª Ed.). New Jersey: Wiley.
  • Carrobles, J. A. (2015). Presente y futuro de la Psicología Clínica y Sanitaria en España: Una visión alternativa. Papeles del Psicólogo, 36(1), 19–32.
  • CEP-PIE (2016). Comunicado del colectivo de estudiantes de psicología sobre defensa del itinerario Grado-PIR. Recuperado el 14 de noviembre de 2016 desde: http://www.ceppie.org/wp-content/uploads/2012/07/Ratificaci%C3%B3ndel-Comunicado-del-CEP-PIE-sobre-defensa-Grado-PIR.pdf
  • Comunicado del Foro de la Psicología (26 de Enero de 2017). Infocop. Recuperado el 20 de febrero de 2017 desde: http://www.infocop.es/view_article.asp?id=6626&cat=9
  • Conferencia de Decanos de Psicología de las Universidades Españolas, (2016). Conclusiones/ Acuerdos. Reunión Ordinaria de la Conferencia de Decanos de Psicología. Madrid, 17 y 18 de noviembre de 2016. Recuperado el 27 de noviembre de 2016 desde: http://www.cdpue.es/wpcontent/uploads/2016/03/16-11-17_18-MadridAcuerdos-CDPUE.pdf
  • Consejo General de la Psicología, (8 de Noviembre de 2016). Mesa Redonda: La formación sanitaria de los profesionales de la Psicología [archivo de video]. Recuperado desde https://www.youtube.com/watch?v=sB9pWCvS3YY&t=1s
  • Eagleton, T. (2017). Cultura. Barcelona: Taurus. Fernández-García, X., Sánchez-Reales, S., Prado-Abril, J., Carreras, B., Gimeno-Peón, A., & Bermúdez-Míguez, S. (2017). Nuevas controversias en Psicología Sanitaria: Un análisis libre de ruido. Behavioral Psychology/Psicología Conductual, 25(1), 189-200.
  • Freixa, M. (2005). El espacio europeo de Educación Superior en Psicología: Memoria de los inicios de un proceso, Anuario de Psicología, 36(2), 225–229.
  • Gardner, E.S. (1985). Exponential smoothing: the state of the art. Journal of Forecasting, 4(1), 1–28.
  • Gardner, E.S., & Dannenbring, D.G. (1980). Forecasting with exponential smoothing: some guidelines for model selection. Decision Sciences 11(2), 370–383.
  • Gil Roales-Nieto J. (2005). Los estudios universitarios de Psicología en España. Análisis de su distribución geográfica, de la relación oferta-demanda y de la movilidad del alumnado. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 5(3), 265–308.
  • González-Blanch, C. (2015). La Psicología Clínica después de la Psicología General Sanitaria en España: Una propuesta razonada. Papeles Del Psicólogo, 36(1), 9–18.
  • Hernández Gordillo, A. (2003). Los estudios universitarios de psicología en España. Evolución de centros, alumnos y relación oferta-demanda. Papeles del Psicólogo, 86, 13–24.
  • Hyndman, R.J., & Athanasopoulos, G. (2013). Forecasting: principles and practice.Recuperado el 19 de Noviembre de 2014, desde https://www.otexts.org/book/fpp.
  • Infocop (10 de marzo de 2017). Aclaraciones del decano del COP Cataluña al artículo “El psicólogo en el diván”. Recuperado el 11 de Marzo de 2017 desde http://www.infocop.es/view_article.asp?id=6694
  • Instituto Nacional de Estadística (2012). Estadística de enseñanza universitaria [Base de datos]. Recuperado el 2 de febrero de 2017, desde http://www.ine.es/dyngs/INEbase/es/operacion.htm?c= Estadistica_C&cid=1254736176744&menu=resultados&id p=1254735573113
  • Instituto Nacional de Estadística (2015). Encuesta de inserción laboral de titulados universitarios [Base de datos]. Recuperado el 20 de febrero de 2017 desde http://www.ine.es/dyngs/INEbase/es/operacion.htm?c=Es tadistica_C&cid=1254736176991&menu=ultiDatos&idp=1 254735976597
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2016a). Estadísticas universitarias [Base de datos]. Recuperado el 2 de febrero de 2017, desde https://www.mecd.gob.es/servicios-al-ciudadanomecd/estadisticas/educacion/universitaria/estadisticas.html
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2016b). Series de estudiantes. Evolución de los estudiantes matriculados y egresados por titulación. Cursos 2008 a 2015 [Base de datos]. Recuperado el 2 de febrero de 2017, desde ht tp://www.mecd.gob.es/servic ios-al-c iudadanomecd/estadisticas/educacion/universitaria/estadisticas/alu mnado/Series.htm
  • Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad, (2014). Estudio sobre la evolución laboral de los especialistas egresados de la Formación Sanitaria Especializada entre 2009 y 2012. Recuperado el 20 de febrero de 2017 desde https://www.msssi.gob.es/profesionales/formacion/necesi dadEspecialistas/doc/EstudioFSE20092012.pdf
  • Molins, A. (21 de febrero de 2017). El psicólogo en el diván. La Vanguardia. Recuperado el 11 de Marzo de 2017 desde h t t p : / / w w w . l a v a n g u a r d i a . c o m / e d i c i o n impresa/20170221/42187330955/el-psicologo-en-eldivan.html
  • Nuñez Partido, P. (octubre, 2016). En Santolaya Ochando, F. (Presidencia). La formación sanitaria de los profesionales de la Psicología. Mesa redonda llevada a cabo en la I Jornada de la División de Psicología Clínica y de la Salud: Actualidad y retos. Madrid, España.
  • Prado-Abril, J., Sánchez-Reales, S., & Aldaz-Armendáriz, J. A. (2014). Psicología sanitaria: En busca de identidad. Behavioral Psychology/Psicología Conductual, 22(1), 153–160.
  • Ramiro-Sánchez, T., Paz Bermudez, M. P., & Buela Casal G. (2016). Titulación de Psicología en el EEES: comparación entre licenciados y graduados españoles. Revista de psicodidáctica, 21(1), 175–189.
  • Sánchez-Reales, S., Prado-Abril, J., & Aldaz-Armendáriz, J. A. (2013). Psicología Clínica y Psicología General Sanitaria: Una aproximación constructiva. Behavioral Psychology/Psicología Conductual, 21(1), 189–200.
  • Sardiña, J. (noviembre de 2014). Series de datos de Psicología. Poster presentado en las XIX Xornadas da sección de Psicoloxía e Saúde do Colexio Oficial de Psicoloxía de Galicia: “Xénero e identidade: olladas desde a clínica”. Colexio Oficial de Psicoloxía de Galicia. Pontevedra.
  • SEPE (2017). Información mensual de mercado de trabajo de titulados universitarios [Base de datos]. Recuperado el 2 de febrero de 2017, desde http://www.sepe.es/indiceTitulaciones/indiceTitulaciones.d o?tipo=titulados&idioma=es
  • SPSS Inc. (2008). SPSS Statistics for Windows, Version 17.0. Chicago: SPSS Inc.
  • Stelzner, M. (2007). Writing White Papers: How to capture readers and keep them engaged. Poway, California: WhitePaperSource Publishing.
  • UK Parliament, (2016). White Papers Glossary page. Recuperado el 15 de diciembre de 2016 de http://www.parliament.uk/site-information/glossary/whitepaper/
  • Vera Martínez, M.M. (10 de marzo de 2017). En Quintana, M. (Presidencia). Acreditación en Neuropsicología Clínica y Ejercicio Profesional. Mesa llevada a cabo en el IX Congreso Nacional de Neuropsicología: Red de Redes. Barcelona, España.